Cea mai mare pierdere
De Milburn Cockrell
„Si ce ar
folosi unui om sa castige toata lumea, daca si-ar pierde sufletul? Sau ce ar da
un om in schimb pentru sufletul sau?” – Matei 16:26
„Si ce ar
folosi un om sa castige toata lumea, daca s-ar prapadi sau s-ar pierde pe sine insusi?”– Luca 9:25
Domnul nostru
Isus Cristos a invatat ceea ce nici un alt invatator nu a invatat vreodata –
valoarea extraordinara a sufletului uman. El a invatat ca sufletul omului este
nepretuit. A afirmat ca fiecare suflet este raspunzator inaintea lui Dumnezeu
pentru tot ce gandeste si simte, pentru tot ce spune si face. Cristos a
avertizat oamenii despre marele pericol de a-si pierde sufletele.
Noi stim din
Scriptura ca sufletul omului are o valoare incomensurabila. Nici o suma de bani
nu-i poate exprima valoarea. Depaseste puterea cuvintelor. Daca ar fi sa judecam
dupa comportamentul oamenilor, am putea concluziona ca sufletul nu are nici cea
mai mica valoare. Orice altceva pare sa ocupe atentia omenirii cu exceptia salvarii
propriilor suflete.
Fiecare om are un suflet
Ce este un
suflet? Este partea imateriala, cea mai buna si mai nobila a omului, fiind
diferita de trup. Este partea nemuritoare a omului care il aseamana cu ingerii si
cu Dumnezeu, care sunt spirite. Vorbind despre nemurirea sufletului, Isus
Cristos a spus: „Nu va temeti de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide
sufletul; ci temeti-va mai degraba de Cel ce poate sa piarda si sufletul si
trupul in gheena” (Matei 10:28). Luca Il mentioneaza spunand:
„…Sa nu va temeti de cei ce ucid trupul, si dupa aceea nu mai pot face
nimic” (Luca 12:4).
Domnul Isus
Cristos spune ca omul poate sa mearga pana acolo incat sa ucida trupul, dar
aici puterea lui inceteaza. Cristos face o distinctie clara intre starea
trupului si starea sufletului. Starea sufletului nu ar fi diferita la moarte de
cea a trupului daca sufletul ar dormi dupa moarte la fel ca acesta. Isus
Cristos a invatat ca un suflet poate fi pierdut, dar nu anihilat.
Sufletul traieste
mai mult decat trupul si este superior acestuia. Cand Rahela a murit la nasterea
lui Beniamin, s-a spus ca „…isi dadea… sufletul…” (Geneza 35:18).
Vedem aici ca moartea este plecarea sufletului din trup in lumea spiritelor. Cand
Ilie a vrut sa invie copilul mort, el s-a rugat: „Doamne, Dumnezeule,
Te rog, fa sa se intoarca sufletul copilului in el!” (1 Imparati
17:21). Si Dumnezeu a raspuns rugaciunii lui Ilie, „…si sufletul
copilului s-a intors in el si a inviat” (v. 22). Vedem din nou aici ca
sufletul a parasit trupul la moarte si a existat separat de el. Aceasta dovedeste
nemurirea sa. Apoi vedem ca sufletul nemuritor s-a intors in trupul copilului,
care a inviat. Daca sufletul poate exista separat de trup, inseamna ca nu este
identic cu trupul.
Puterile si
proprietatile sufletului sunt uimitoare. Sufletul isi pastreaza puterile chiar
cand trupul este mutilat sau distrus. Aceasta demonstreaza superioritatea sa fata
de trup. Sufletul este capabil de gandire si meditatie, materia nu este capabila.
Are puterea sa contemple atat fiinta lui Dumnezeu cat si stapanirea Sa asupra
lumii. Sufletul este capabil de a se bucura de prietenia cu Dumnezeu si de a raspunde
dragostei Sale.
Trupul este casa
sufletului (2 Corinteni 5:1; Iov 4:19). Trupul este comparat
cu o casa, iar sufletul cu cel care o locuieste. Omul este mai nobil decat casa
pe care o locuieste, la fel si sufletul este mai nobil decat trupul. Trupul
este haina sau imbracamintea sufletului (2 Corinteni 5:2-4) si stim ca
trupul este mai mult decat imbracamintea (Matei 6:25). La fel cum
hainele valoreaza mai putin decat trupul, tot asa trupul este mai putin valoros
decat sufletul pe care il acopera. Trupul este un templu in care sufletul I se inchina
lui Dumnezeu (2 Corinteni 5:1, 2 Petru 1:14), iar un inchinator este mai
vrednic de cinste decat locul inchinarii (Evrei 3:3). Tot asa,
sufletul este mai vrednic de cinste decat trupul.
Sufletul se poate pierde
In textul
nostru, Isus Cristos a spus ca omul „poate sa-si piarda sufletul”. Pacatul
este ceea ce cauzeaza pierderea sufletului: „Sufletul care va pacatui acela
va muri” (Ezechiel 18:4, 22). Isaia 3:9 declara: „Infatisarea
fetei lor marturiseste impotriva lor, si, ca sodomitii, isi dau pe fata
nelegiuirea, fara sa o ascunda. Vai de sufletul lor, caci isi pregatesc rele!”
Pacatuirea impotriva lui Dumnezeu este ceea ce ruineaza sufletul si-l face sa
fie izgonit dinaintea lui Dumnezeu. Pacatul este ceea ce face ca sufletul sa
fie nesuferit in ochii Dreptatii Divine.
Un suflet este
pierdut cand este separat de Dumnezeu si harul Sau, gasindu-se sub bestemul si
mania Sa. „Si va da manie si urgie celor ce, din duh de galceava, se impotrivesc
adevarului si asculta de nelegiuire. Necaz si stramtorare va veni peste orice
suflet care face raul” (Romani 2:8-9). Aceste cuvinte ale lui Pavel
exprima moartea a doua si tortura Iadului. Aceasta reprezinta situatia viitoare
a fiecarui suflet pacatos de pe pamant, daca pentru pacatele lui nu exista o rascumparare
prin sangele lui Cristos.
Un suflet este
pierdut cand i se interzice intrarea in Rai si este trimis in Iad. In Luca 9:25
Isus Cristos a numit aceasta pierderea sinelui. In Matei 23:33, Cristos a spus
ca pacatosii care nu se caiesc nu pot scapa „de pedeapsa gheenei”. Un
suflet este pierdut cand este exclus din lumina, pace si odihna. Despre
sufletele pierdute ale celor pacatosi, Iov a spus ca „bajbaie prin intuneric,
si nu vad deslusit…” (Iov 12:25). Iar cat priveste starea prezenta si
viitoare a celor pacatosi, Isaia a spus: „‚Cei rai n-au pace’, zice
Dumnezeul meu” (Isaia 57:21). Despre inchinatorii la fiara
este scris: „…nici ziua, nici noaptea nu au odihna” (Apocalipsa
14:11).
Un suflet este
pierdut cand va „avea ca pedeapsa o pierzare vesnica de la fata Domnului si
de la slava puterii Lui” (2 Tesaloniceni 1:9). Este pierdut cand
i se spune de catre Cristos: „…Duceti-va de
Daca sufletul este pierdut,
este doar din vina pacatosului
Cristos nu a
spus ca El va pierde niste suflete dedicate Lui. Mai degraba, El a vorbit
despre om ca pierzandu-si singur „propriul suflet”. Omul este acela care
pierde. Omul nu poate pierde sufletele altora, nu poate face mai mult decat sa-si
piarda „propriul suflet”.
Omul care isi
pierde sufletul se pierde pe sine. Cineva isi poate pierde familia si averea
iar in timp sa le recastige. Dar daca isi pierde sufletul, nu si-l mai poate
recastiga niciodata. Cel care s-a pierdut pe sine nu mai este propriul sau stapan.
Este in mana Dreptatii Divine. Ce mare durere este pentru un om sa realizeze ca
si-a pierdut sufletul, partea cea mai importanta a fiintei lui, ca s-a pierdut
pe el insusi! Intelegerea groaznicei pierderi il determina sa se
auto-tortureze.
Ce ingrozitoare
este pierderea sufletului! Este privarea de tot binele si excluderea de sub
protectia lui Dumnezeu. Inseamna suferirea rasplatii pentru faptele tale, a fi
lasat in propria ta rusine, a fi dat chinurilor impreuna cu diavolul si cu o
constiinta vinovata. Pe scurt, inseamna a fi inghitit de cele mai ingrozitoare
mizerii pe care un Dumnezeu sfant si drept poate cu dreptate sa le toarne peste
sufletul unui om pacatos.
Cand un om isi
pierde sufletul, aceasta este o pierdere vesnica, pentru ca o data pierdut,
sufletul nu mai poate fi gasit vreodata. Izgonirea sa de
Omul isi pierde
sufletul facand ce este distructiv pentru acesta: „Dar cel ce comite adulter
cu o femeie este un om fara minte, cel ce face asa ceva isi nimiceste sufletul”
(Proverbe 6:32).1 Intelepciunea Divina spune in
Proverbe 8:36: „Dar cel ce pacatuieste impotriva mea isi vatama
sufletul sau; toti cei ce ma urasc pe mine, iubesc moartea.” Toate formele
de depravare sexuala si pacatele de orice fel sunt distructive pentru sufletul
uman. O astfel de persoana poate spune ca nu-si poate stapani poftele arzatoare,
dar va descoperi ca va fi mai imposibil sa stapaneasca focul care nu va fi
stins niciodata. Isi va ruina sufletul fiindca asa doreste. Sangele sau este
deasupra capului sau (Osea 13:9).
Un suflet valoreaza mai mult
decat lumea
Aduna teren dupa
teren, oras dupa oras si tara dupa tara, totusi un singur suflet valoreaza mai
mult decat toate acestea. Un singur suflet este mai valoros decat tot aurul din
Fort Knox, Kentucky. Ia toate placerile pe care aceasta lume le are de oferit, si
totusi un singur suflet are o valoare mai mare decat toate acestea. Castiga
titluri sau faima pana cand toti te vor aplauda, dar un singur suflet este mai
pretios decat toate acestea. Mergi dincolo de pamant, aduna soarele, luna si
stelele pentru tine, dar toate acestea nu valoreaza cat un suflet.
Sa presupunem ca
un om ar putea castiga toata lumea si ar fi stapanul ei. Un astfel de om nu ar
putea sa se bucure de ea nici daca ar avea-o pentru propria-i placere. Omul
poate fi doar intr-un singur loc odata. Poate calatori o distanta limitata pe
zi, se poate bucura de o cantitate limitata de mancare fina, poate fi intr-o
singura masina la un moment dat… Un asemenea nebun se va omori pe sine in cateva
saptamani. Sanatatea sa nu va indura asemenea posesiuni. Mai rau chiar, la ce
ar folosi o lume intreaga unui om care va trebui sa o paraseasca?
Castigarea lumii inseamna de
multe ori pierderea sufletului
Lumea prezinta
omul cu limbaj fin, sperante promitatoare, averi dobandite usor si onoruri
pompoase. Dorinta acestor lucruri ale lumii ii face pe oameni sa se iroseasca si
sa se distruga pe ei insisi pentru a avansa, a se bucura de placere, a strange
bogatii si a le inmulti. Pentru a obtine aceste lucruri, oamenii isi vor ruina
trupurile si sufletele. La sfarsit, asemenea oameni vor descoperi ca nu au fost
decat niste hamali care au dus, pe un spate epuizat, cat a fost ziua de lunga,
o mare povara de bogatie si faima. Apoi, cand soarele vietii le va apune, ei
vor fi aruncati intr-un mormant intunecos si intr-un iad in flacari, cu umarul
sangerand si cu o constiinta chinuita.
Prosperitatea
lumeasca a ruinat multe suflete. „Si le-a spus pilda aceasta: ‚Tarina
unui om bogat rodise mult. Si el gandea in sine, si zicea: «Ce voi face? Fiindca
nu mai am loc unde sa-mi stang rodurile.» «Iata», a zis el , «ce voi face: imi
voi strica granarele, si voi zidi altele mai mari; acolo voi strange toate
rodurile si toate bunatatile mele; si voi zice sufletului meu: «Suflete, ai
multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea si veseleste-te»».
Dar Dumnezeu i-a zis: «Nebunule! Chiar in noaptea aceasta ti se va cere inapoi
sufletul; si lucrurile, pe care le-ai pregatit, ale cui vor fi?» Tot asa este si
cu cel ce isi aduna comori pentru el, si nu se imbogateste fata de Dumnezeu’” (Luca
12:16-21).
Acest fermier
bogat a uitat de Dumnezeu si de sufletul sau. Si-a imaginat ca roadele si
bunurile sale vor fi hrana pentru sufletul sau nemuritor. Un Dumnezeu al judecatii
scurteaza insa anii sai de placere promisa. El a cerut sufletul pe care acest
nebun bogat l-a neglijat, l-a corupt si l-a ruinat. Bogatul merge pentru a sta inaintea
lui Dumnezeu cu un suflet pierdut, pierdut datorita incercarii de a castiga
lumea (1 Timotei 6:9-10).
De ce oare
oamenii isi asigura vietile si proprietatile, dar sunt asa neglijenti cu sufletele lor? Ce nebunie sa aduni comori si
sa le pierzi, sa-ti pierzi sufletul, Raiul si pe Dumnezeu. Milionarii din acest
veac sunt cersetorii din eternitate (Luca 16:23).
Pierderea sufletului este asa
de mare incat
castigarea intregii lumii nu
o poate inlocui
Toti oamenii din
aceasta lume si ingerii din Rai nu pot salva un suflet, nu-i pot da viata eterna,
nu pot deschide portile Raiului, nu pot inchide portile Iadului, nu pot imbogati
o persoana fata de Dumnezeu. Ah, lume desarta! esti o recompensa saraca pentru
pierderea lui Cristos si a Raiului! Oh, sarac suflet pierdut, tu ai bogatiile pamantului,
dar ai pierdut comorile Raiului. Ai placerile lumii, dar nu ai sa bei niciodata
din raurile placerilor lui Dumnezeu. Ai onoarea oamenilor, dar vei primi rusine
vesnica de
Lumea promite
mai mult decat poate da. In timp ce dumnezeul acestei lumi iti implineste
fanteziile, mainile sale sunt asupra comorilor tale, jefuindu-te de propriul tau
suflet. A castiga lumea pierzandu-ti sufletul este castigul unui nebun. Un
astfel de om este cel mai mare falit! Cand va ajunge sa-si calculeze conturile,
sa compare profitul cu pierderea, el va
constata ca a fost pacalit de marele inselator.
Domnul nostru a intrebat:
„Ce va da un om pentru sufletul sau?” (Marcu 8:37) Ce nu
ar da in schimbul salvarii sufletului sau la marele tron al judecatii? Ar
schimba bucuros viciile sale cu virtutea si pacatele cu marea salvare, dar nu
se poate. Fara indoiala, el ar fi dispus sa dea chiar mai mult, dar atunci va
fi prea tarziu, fiindca nici un schimb nu va putea fi facut. Odata ajuns in
iad, nici cea mai mare rascumparare nu-l poate scoate pe om din acel loc ingrozitor.
In solemnitatea unui astfel de ceas, omul realizeaza ca este cel mai mare nebun
din lume.
Concluzie
Evanghelia este
revelatia unui remediu suveran, pus la dispozitie de Dumnezeu, prin Cristos,
pentru salvarea sufletului omului. Aceasta determina persoana sa vada ca pacatele
ii sunt negre ca iadul, devenind constienta ca pacatul i-a ruinat sufletul si ca,
prin el insusi, sufletul sau va fi cu siguranta pierdut. Singura cale de scapare
este de a-i incredinta sufletul sau lui Cristos (1 Petru 4:19). Pavel a
facut lucrul acesta cu increderea ca Cristos poate si va pastra sufletul sau in
siguranta pana la ziua judecatii „…dar nu mi-e rusine, caci stiu in cine am
crezut. Si sunt incredintat ca El are puterea sa pazeasca ce i-am incredintat pana
in ziua aceea” (2 Timotei 1:12).
Rascumpararea
sufletului este pretioasa (Psalmul 49:8). Pierderea acestui excelent
lucru este nespus de mare. Acesta este un bun motiv pentru oameni sa aiba grija
cui incredinteaza sufletele lor pentru invatare si calauzire.
Nu fa pe ipocritul in religie. Fii ceea ce spui ca esti,
fiindca unde este ipocritul cand „…ii taie Dumnezeu firul vietii, cand ii ia
sufletul…” (Iov 27:8).
Lasa ca sufletul
sa iti fie prima si cea mai importanta preocupare! Dumnezeu singur poate salva si
pastra sufletul. Striga zi si noapte daca esti distrus, pacatosule drag, „Pazeste-mi
sufletul, si scapa-ma! Nu ma lasa sa fiu dat de rusine cand ma incred in Tine!”
(Psalmul 25:20). Crede cu toata inima ta Evanghelia lui Cristos si
primeste, ca sfarsit al credintei tale, mantuirea sufletului tau (1
Petru 1:9).
********************
Ce este Evanghelia?
Cuvantul
„Evanghelie” provine din limba greaca si inseamna „veste buna”. Continutul
acestei vesti este clar aratat in Scriptura: „Va fac cunoscut, fratilor
Evanghelia, pe care v-am propovaduit-o, pe care ati primit-o, in care ati ramas, si prin care sunteti mantuiti, daca o tineti
asa dupa cum v-am propovaduit-o; altfel, degeaba ati crezut. V-am invatat inainte
de toate, asa cum am primit si eu: ca Cristos a murit pentru pacatele noastre,
dupa Scripturi; ca a fost ingropat si a inviat a treia zi, dupa Scripturi”
(1 Corinteni 15:1-3).
Acesta este
singurul mesaj care, crezut, deschide portile Raiului. Evanghelia nu iti vorbeste
despre faptele sfintilor, despre ritualuri bisericesti sau importanta Bisericii
in mantuire. Evanghelia nu iti spune ce fapte trebuie tu sa faci pentru a fi mantuit.
Evanghelia iti vorbeste despre Isus, fiindca in nimeni altul nu este mantuire
(Fapte 4:12). El este singura cale! Evanghelia vorbeste despre ceea ce a facut
El pentru mantuirea oamenilor! Omul nefiind in stare sa contribuie la mantuire,
mesajul, vestea mantuirii este numita „Evanghelia harului lui Dumnezeu” (Fapte
20:24), harul insemnand un dar sau un favor acordat gratuit cuiva, fara ca
persoana ce il primeste sa aiba vreun merit. Ai crezut tu Evanghelia pentru salvarea
sufletului tau?
1 Traducerea
Trinitarian Bible Society, Londra, 2002