Harul contra arminianismului
Materialul
urmator pune in contrast cele cinci puncte ale „calvinismului” cu cele cinci
puncte ale arminianismului in cea mai clara si concisa forma. Noi credem ca aceste doctrine poreclite
„calvinism” sunt adevarate si biblice, noi refuzam sa fim identificati cu John
Calvin. Noi suntem baptisti. El a fost un botezator de copii, un
protestant si membru al unei societati facuta de oameni numita biserica. Mai mult el a fost un persecutor al baptistilor. De aceea noi folosim termenul „calvinism” cu
prudenta, si numai din convenienta.
Cele cinci puncte ale arminianismului
Vointa libera sau
abilitatea umana
Cu toate ca
natura umana a fost serios afectata de cadere, omul nu a fost lasat intr-o
stare de totala neajutorare spirituala.
Dumnezeu da cu bunavointa posibilitatea fiecarui pacatos sa se pocaiasca
si sa creada, dar El nu se interfereaza cu libertatea omului. Fiecare pacatos poseda o vointa libera, iar
destinul sau etern depinde de cum o foloseste.
Libertatea omului consta in abilitatea sa de a alege binele mai presus
decat raul in cele spirituale; vointa sa nu este inrobita de natura sa pacatoasa. Pacatosul are puterea fie de a coopera cu
Duhul Domnului si sa fie regenerat ori puterea sa se impotriveasca harului lui
Dumnezeu si sa piara. Pacatosul pierdut
are nevoie de asistenta Duhului, dar el nu trebuie sa fie regenerat de Duh inainte
ca el sa poata crede, credinta fiind actul (actiunea) omului si precede nasterea
din nou. Credinta este darul pacatosului
pentru Dumnezeu; este contributia omului la mantuire.
Alegerea conditionata
Alegerea lui Dumnezeu pentru anumiti
indivizi inainte de intemeierea lumii a fost bazata pe prevederea Sa, ca ei vor
raspunde chemarii Sale. El i-a ales doar
pe cei care El a stiut ca prin propria libertate vor crede Evanghelia. De aceea alegerea a fost determinata sau
conditionata de ceea ce va face omul.
Credinta pe care Dumnezeu a anticipat-o si pe care El si-a bazat
alegerea nu a fost data pacatosului de Dumnezeu (nu a fost creata prin puterea
regeneratoare a Duhului Sfant) ci a rezultat doar prin vointa omului. A fost lasat in intregime la latitudinea
omului sa creada sau nu, si astfel sa fie ales pentru mantuire. Dumnezeu i-a selectat pe toti cei despre care
El stia ca prin propria lor vointa libera, l-ar alege pe Cristos. Astfel alegerea lui Cristos de catre pacatos si
nu alegerea pacatosilor de catre Dumnezeu este cauza finala a mantuirii.
Rascumpararea universala
sau ispasirea generala
Munca rascumparatoare a lui Cristos a
facut posibila mantuirea pentru oricine, dar practic nu a asigurat mantuirea
pentru nimeni. Cu toate caci Cristos a
murit pentru toti oamenii si pentru fiecare om, doar acei ce cred in El sunt mantuiti. Moartea Sa ii da posibilitatea lui Dumnezeu sa
ierte pacatosii cu conditia ca ei sa creada, dar practic nu indeparteaza pacatul
nimanui. Rascumpararea lui Cristos
devine eficace doar daca omul alege sa o accepte.
Impotrivire eficace
contra Duhul Sfant
Chemarea interioara
a Duhului este in toti aceea care aud chemarea exterioara a invitatiei
Evangheliei. El face tot ce poate sa aduca fiecare pacatos la mantuire. Dar deoarece omul este liber, el se poate impotrivi
cu succes chemarii Duhului. Duhul nu
poate sa regenereze pacatosul pana cand el nu va crede; credinta (care este
contributia omului) precede si face posibila nasterea din nou. Astfel vointa libera a omului limiteaza Duhul
in aplicarea lucrarii mantuitoare a lui Cristos. Duhul Sfant poate doar sa-i atraga la Cristos
pe toti acei ce ii ingaduie sa implineasca voia Lui in ei. Inainte ca pacatosul sa raspunda, Duhul nu
poate da viata. Deci, harul lui Dumnezeu
nu este invincibil; se poate, si deseori se intampla ca omul sa-i reziste si sa
i se impotriveasca.
Caderea din har
Acei ce au crezut si sunt mantuiti cu adevarat
pot sa-si piarda mantuirea esuand in pastrarea credintei lor, etc. Nu toti arminienii sunt de acord la acest
punct; unii sustin caci credinciosii sunt vesnic pastrati in Cristos – ca odata
ce pacatosul a fost regenerat, el nu mai poate niciodata sa se piarda.
Cele cinci puncte
ale calvinismului
Inabilitatea totala sau
depravarea totala
Din cauza caderii, omul este incapabil
prin el insusi sa creada Evanghelia in mod mantuitor. Pacatosul este mort, orb, si surd fata de lucrurile
lui Dumnezeu; inima sa este inselatoare si corupta, nespus de rea. Vointa sa nu este libera, este inrobita
naturii sale rele, deci el nu va dori –el nu poate – alege binele si nu raul in
domeniul spiritual. In consecinta e
nevoie de mai mult decat asistenta Duhului pentru a aduce un pacatos la Cristos
– este nevoie de regenerare prin care Duhul il inviaza pe pacatos si ii daruieste
o natura noua. Credinta nu este ceva, cu
care omul contribuie la mantuire ci ea insasi este o parte a darului lui Dumnezeu,
mantuirea – este darul lui Dumnezeu pentru pacatos, nu darul pacatosului catre
Dumnezeu.
Alegerea neconditionata
Dumnezeu a ales anumiti indivizi
pentru mantuire inainte de intemeierea lumii bazat numai pe vointa Sa suverana. Alegerea sa pentru anumiti pacatosi nu a fost
bazata pe nici un fel de raspuns anticipat de ascultare din partea lor, cum ar
fi credinta, pocainta, etc. Din contra,
Dumnezeu da credinta si pocainta fiecarui individ pe care El l-a ales. Aceste actiuni sunt rezultatul, nu cauza
alegerii lui Dumnezeu. Deci alegerea nu
a fost determinata sau conditionata de calitati virtuase anticipate in om. Pe acei alesi de Dumnezeu in mod suveran El ii
aduce prin puterea Duhului la vointa acceptarii lui Cristos. Astfel, alegerea pacatosului de catre
Dumnezeu, si nu alegerea pacatosului pentru Cristos, este cauza hotaratoare a mantuirii.
Rascumpararea
particulara sau ispasirea limitata
Lucrarea de rascumparare a lui Cristos
a intentionat sa-i mantuiasca doar pe cei alesi
si practic sa asigure mantuirea pentru ei. Moartea Sa a fost substituirea in indurarea pedepsei pentru pacat in locul
anumitor pacatosi specifici. In plus fata
de stergerea pacatului poporului Sau, rascumpararea lui Cristos el a asigurat
tot ce a fost necesar pentru salvarea lor, inclusiv credinta care ii uneste pe
ei cu El. Darul credintei este in mod
desavarsit aplicat de Duhul tuturor celor pentru care a murit Cristos, garantand prin aceasta mantuirea lor.
Harul eficace sau harul
irezistibil
In completare la chemarea generala
exterioara la mantuire care este facuta tuturor celor ce aud Evanghelia, Duhul
Sfant ofera alesilor o chemare interioara speciala care in mod inevitabil ii
aduce la mantuire. Chemarea interioara
(care este facuta doar celor alesi) nu poate fi respinsa; ea are intotdeauna ca
si rezultat convertirea. Prin
intermediul acestei chemari speciale, Duhul il atrage in mod irezistibil pe pacatos
Perseverenta sfintilor
Toti acei ce sunt alesi de Dumnezeu, rascumparati
de Cristos, si carora Duhul le da credinta sunt mantuiti pentru
eternitate. Ei sunt pastrati in credinta
de puterea Dumnezeului Atotputernic si astfel ei persevereaza pana la sfarsit.
Potrivit
arminianismului:
Mantuirea este dusa la indeplinire
(realizata) prin efortul combinat al lui Dumnezeu (care are initiativa) si al
omului (care trebuie sa raspunda) – raspunsul omului fiind factorul determinant. Dumnezeu a facut mantuirea posibila pentru toti,
dar aceasta devine eficienta doar pentru acei ce prin propria vointa libera,
„aleg” sa coopereze cu El si sa accepte oferta harului Sau. In momentul crucial, vointa omului joaca
rolul decisiv; in acest fel omul, si nu Dumnezeu este cel care hotaraste cine vor fi destinatarii darului mantuirii.
Potrivit
calvinismului:
Mantuirea este dusa la indeplinire
(realizata) de atotputernicia Dumnezeului Triunic. Tatal a ales un popor, Fiul a murit pentru
ei, Duhul Sfant face eficienta moartea lui Cristos prin aducerea celor alesi la
credinta si pocainta, prin aceasta determinandu-i sa se supuna voit
Evangheliei. Intreg procesul (alegere, rascumparare,
regenerare) este lucrarea lui Dumnezeu si este doar prin har. In acest fel Dumnezeu, nu omul, determina
cine vor fi destinatarii darului mantuirii.
In limba romana de Aurel Miclea Jr.