Curentul „Nasterii din nou”

 

De Richard Ochs

 

 

Sunt multe discutii in zilele noastre despre cresterea rapida a cultelor. Martorii lui Iehova, Stiinta Crestina, Mormonismul, Biserica Unita, si o multime de alte grupuri mai putin cunoscute fac convertiri  la rate uimitoare. Totusi, efectul combinat al acestor grupari este umbrit de o miscare care in ultimii cativa ani a crescut in asa fel incat include peste 30% din populatia Statelor Unite. Dezvoltarea surprinzatoare a ceea ce poate fi numit „Curentul nasterii din nou” afecteaza toate sectoarele societatii noastre. De fapt, daca ultimele cifre prezentate in sondajele de opinie religioase sunt corecte, actualul fenomen al  „nasterii din nou” poate fi privit ca  si cultul cu cea mai rapida crestere in America, unde a patruns in denominatiile conservatoare cum patrunde drojdia in aluat, si s-a extins in cultura in general. Candidatii adopta nasterea din nou pentru a primi voturi, animatorii o folosesc pentru a atrage multimile, jucatorii profesionisti de fotbal american o proclama ca respectand brutalitatea lor de Duminica dupa amiaza, si lumea de afaceri o promoveaza pentru a face bani. Chiar si presa lumeasca, radioul si televiziunea au gasit ca fiind la moda sa strecoare ocazional cuvintele „nastere din nou” in discursurile si publicatiile lor.

Ca lumea a ajuns sa se  foloseasca de nasterea din  nou si sa  o exploateze este trist, dar nu surprinzator. Nu ar trebui sa ne asteptam la nimic altceva de la oamenii lumesti si orbi spiritual. Adevarata tragedie este ca intreaga incurcatura a fost nascuta si raspandita de „Biserica”, si acum este laudata ca fiind o mare renastere a crestinismului.

Adevarul este ca marea parte a evanghelismului contemporan, ca si biserica din Sardes, pare ca traieste, dar de fapt este mort (Apoc. 3:1). Si nu putem invinovati ateistii, agnosticii sau liberalii pentru aceasta conditie. Nu, vina apartine asa-zisilor „credinciosi ai Bibliei”. Eroarea a fost predicata ca adevar si propagata cu mult zel. Ca rezultat, multimile au crezut o minciuna si sunt conduse spre iad de pe bancile bisericii  conservatoare, cu o Biblie in maini si o rugaciune pe buze. Multi altii au devenit deziluzionati de toata fatarnicia si falsa „implinire”, si au concluzionat ca de fapt nu este nimic pana la urma cu aceasta „nastere din nou”.

ADEVARUL SCHIMBAT IN EROARE

 

Dar nu invata Biblia ca oamenii trebuie sa fie nascuti din nou? Nu a fost aceasta o invatatura fundamentala indiscutabila a Domnului nostru, a apostolilor Sai, si a Bisericii de-a lungul veacurilor? Da, bineinteles ca a fost, si fara aceasta nu exista crestinism adevarat. Dar eroarea ascunsa printre termeni biblici ramane tot eroare. In cazul miscarii curente a  nasterii din nou, terminologia scripturala este folosita pentru a invata exact opusul intelesului sau original. Mareata doctrina a nevoii omului de regenerare (adica o noua nastere miraculoasa) este prezentata  intr-un mod care neaga ceea ce ea ar trebui sa invete. Exprimata simplu, eroarea este aceasta-ca oamenii sunt nascuti din nou ca rezultat a ceva ce ei fac. Acest ceva poate fi „venirea in fata” la incheierea unui mesaj evanghelistic, luarea unei „decizii” pentru Hristos, sau „pocairea” si „crederea” evangheliei. Oricare ar fi cerinta pusa in fata pacatosului, este data impresia ca omul pacatos insusi este acela care isi cauzeaza regenerarea.

Rezultatele triste ale acestui fel de invatatura se pot vedea peste tot in jurul nostru. Evanghelistii care cred ca omul mort in pacat poate si se va intoarce la Dumnezeu daca felul corect de stimulare emotionala si psihologica este prezentat, imping si constrang oamenii nemantuiti la luarea „deciziilor”. Orice este necesar pentru a determina oamenii sa vina in fata, sa ridice mana sau sa semneze un cartonas este incercat de „castigatorii de suflete” de astazi. Adunari de inalt nivel emotional, apeluri prelungite, refrene muzicale repetate, si chiar inselatoarea tactica de a avea consilieri plasati strategic in audienta pentru a veni in fata la momentul „apelului”-toata savoarea  tehnicilor psihologiei multimii.

Cei care vin in fata (sau ridica o mana sau semneaza  un cartonas) sunt apoi instruiti sa creada ca Dumnezeu a intrat in vietile lor si ca acum ei sunt „mantuiti”. In adancul inimii lor, ei stiu totusi ca nimic nu s-a intamplat cu adevarat. Evanghelistul a facut ceva, persoana nemantuita  a facut ceva, dar Dumnezeu nu a facut nimic. Nu a fost nici un miracol. Persoana poate da consimtamant mental doctrinei noii nasteri si sa incerce sa se bucure in ea, dar nici o trecere supranaturala de la moarte la viata nu a avut loc (Ef.2:4-5). De aceea, majoritatea „convertitilor” acestui fel de curent al „nasterii din nou” nu arata nici un zel real pentru Dumnezeu, si multi cad definitiv dupa una sau doua luni.

Ca unii oameni sunt adusi in imparatie in aceste situatii este fara indoiala adevarat. Dar aceasta este in ciuda acestor metode si nu datorita lor. Daca deschidem la pasajul din Scriptura cel mai des citat cu privire la nasterea din nou, Il gasim pe Domnul invatand exact opusul  invataturii „castigatorilor  de suflete”  moderni.

TREBUIE SA TE NASTI DIN NOU

 

In al treilea capitol al Evangheliei dupa Ioan, Isus ii spune lui Nicodim „trebuie sa va nasteti  din nou”. Ce a vrut sa spuna Domnul prin aceasta afirmatie? In primul rand trebuie observat ca Isus nu a spus nimic de vreo actiune pe care Nicodim trebuie sa o faca sau vreo decizie pe care sa o ia, si nici nu i-a spus sa se pocaiasca si sa creada in evanghelie. De fapt, Isus nu i-a spus lui Nicodim sa faca nimic! „ Voi trebuie sa va nasteti din nou” nu a fost o porunca pe care Nicodim trebuia sa o asculte, era doar o stare de fapt. Nicodim, in orbirea lui, a inteles gresit aceasta afirmatie si a intrebat cum poate cineva sa faca un asemenea lucru- um om ’nu poate intra a doua oara in pantecele mamei sale si sa se nasca, nu-i asa?’ La aceasta, Isus i-a raspuns: ’Eu vorbesc despre Duhul lui Dumnezeu venind si generand miraculos viata in tine. Tu fiind carne, nu poti da nastere decat la carne. Doar Duhul lui Dumnezeu poate produce nasterea spirituala pe care trebuie sa o ai pentru a intra in Imparatia lui Dumnezeu, si Duhul lui Dumnezeu sufla incotro vrea’ (Ioan 3:1-8). Tehnicile si invataturile evanghelistului modern sunt total absente din aceasta  relatare. Domnul nu i-a dat lui Nicodim „Patru legi spirituale”, nici vreo instructiune de genul  ”Cum sa te nasti din nou”, si cu siguranta ca nu a folosit trucuri de manipulare. El a fost preocupat in a sublinia un singur lucru: regenerarea este o lucrare miraculoasa a Duhului lui Dumnezeu.

Noi putem, si trebuie sa spunem oamenilor sa se intoarca de la pacatele lor si sa creada Evanghelia, dar cand facem aceasta, trebuie sa ne dam seama ca atunci cand un om se pocaieste si crede este rezultatul lucrarii regeneratoare anterioare a lui Dumnezeu in el. Daca nu asa stau lucrurile, daca omul trebuie sa-si initieze propria-i mantuire, atunci ar fi imposibil de scapat concluzia ca oamenii nu au nevoie de regeneare deloc, ci ca poseda in ei insisi o bunatate innascuta care ii determina sa ii caute pe Dumnezeu. Desi intotdeauna ar fi desconsiderata, aceasta bunatate este atunci motivul suprem pentru care unul este mantuit si altul nu. Dar apostolul Pavel invata clar contrariul cand scrie:

 

‚Nu este nici un om neprihanit, nici unul macar.

Nu este nici unul care sa aiba pricepere.

Nu este nici unul care sa caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu.

Nu este nici unul care sa faca binele,

Nici unul macar.’ (Rom.3:10-12).

 

Aici Pavel afirma clar ca nu este nici o „umbra de bunatate” in om care sa-l determine sa raspunda evangheliei. De fapt, omul, orbit de pacat si de Satan, nici macar nu intelege Evanghelia. El este in razvratire totala impotriva lui Dumnezeu si a adevarului Sau. Daca regenerarea ar fi constat in dorinta omului dupa Dumnezeu, nimeni nu ar fi vreodata nascut din nou, fiindca „nu este nici unul care sa caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu”. Mai mult decat atat, daca omului trebuie dat ultimul credit pentru venirea la Dumnezeu, crestinismul este schimbat intr-o alta religie sau cult al lumii centrat pe om, care invata mantuirea prin fapte. Toate aceste sisteme centrate pe om ofera o speranta falsa; pentru ca este  imposibil pentru omul pacatos sa devina prin el insusi altceva decat ceea ce este – el are nevoie de o noua inima, are nevoie sa fie „nascut din nou”!

Din nou, trebuie subliniat ca noi trebuie sa spunem oamenilor sa-L caute pe Dumnezeu. Noi trebuie sa le spunem sa creada si sa-L primeasca pe Hristos. Dar aceste porunci vor ajunge la urechi spirituale surde daca Dumnezeu nu genereaza intai viata prin lucrarile interioare ale Duhului Sau Sfant.

Tu poti obiecta ca aceasta Il face pe Dumnezeu ultimul care determina cine este mantuit. La aceasta, apostolii si proorocii striga in cor „Amin!”, „Mantuirea este a Domnului”. Crestinii, asa cum spune Ioan in primul capitol al Evangheliei sale sunt oameni „nascuti nu . . . din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu” (Ioan 1:13). De aceea noi multumim lui Dumnezeu cand cineva este convertit. Noi stim ca Dumnezeu a facut o minune- minunea suverana si supranaturala a nasterii din nou.

Acest adevar ar trebui sa ne dea incredere sa prezentam Evanghelia pura, stiind ca nu depinde de noi sa manevram sau sa manipulam cumva oamenii spre Crestinism. Ar trebui de asemenea sa ne aduca pe genunchi inaintea Dumnezeului care este suveran in mantuire. Doar El poate inlatura inima de piatra si da o noua inima. Doar El poate da viata celor morti. Doar El merita binecuvantarea, slava si cinstea.

De Richard R. Ochs

 

Cititorule,

 

Poate si tu te numeri printre cei inselati si dezamagiti de aceste metode psihologice superficiale si inselatoare care sunt astazi populare printre unii oameni. In primul rand vrem sa ne cerem scuze pentru aceasta. Dupa parerea noastra, unii Baptisti actioneaza cu mult zel, dar fara cunostinta suficienta. Altii, poate, cred ca pot imbunatati metodele simple utilizate de apostolii si predicatorii Noului Testament. Te  rog sa accepti scuzele noastre pentru actiunile lor neintelepte.

In al doilea rand, sa nu fi cinic. Dumnezeu mantuieste cu adevarat oameni. El schimba cu adevarat inimile oamenilor astfel incat ei doresc sa-L slujeasca mai presus de orice.

In al treilea rand, tu trebuie sa auzi Cuvantul lui Dumnezeu. Trebuie sa ai inima franta pentru pacatul tau impotriva lui Dumnezeu. Pocainta este o problema a inimii. Experienta ta nesatisfacatoare a unei decizii a mintii dovedeste ca doar o incuviintare mentala a Bibliei nu mantuieste pe nimeni. A veni in fata la o adunare religioasa, sau a repeta cuvintele unei rugaciuni nu rezolva nimic fiindca venirea la Hristos este o problema spirituala si nu una fizica.

Isus a spus: „Tot ce-Mi da Tatal, va ajunge la Mine; si pe cel ce vine la Mine nu-l voi izgoni afara” (Ioan 6:37). Noi te indemnam sa vii la Hristos. Vino asa cum esti, un pacatos razvratit impotriva lui Dumnezeu. Daca Dumnezeu se atinge de inima ta, pocaieste-te! Intoarce-te de la pacatele tale si increde-te in lucrarea desavarsita a lui Hristos, pentru ca El a murit sa plateasca pentru pacate.

Apoi te invitam sa frecventezi serviciile unei Biserici Baptiste unde Biblia este predicata si invatata. Trebuie sa-l urmezi pe Domnul Isus Hristos in botez ca si credincios. Trebuie sa fii un membru intr-una din adevaratele biserici ale Domnului si sa Il slujesti acolo.

 

In limba romana de Iosif Raul Enyedi