Raspunsuri concise
la zece intrebari despre alegere
Mai intai, sa vedem ce inseamna acest cuvant. Conform DEX-ului
„alegere” exprima „actiunea de a (se) alege si
rezultatul ei”; iar verbul „alege” inseamna „a
prefera ceva sau pe cineva; a-si fixa preferintele
asupra unui fapt sau asupra unei persoane.”
In Biblia in limba romana (traducerea D. Cornilescu)
gasim urmatoarele cuvinte
cu referire la doctrina biblica a alegerii: a alege
- de 11 ori, alegere – de 6 ori, si ales – de
102 ori; ce inseamna aceasta doctrina biblica? Inseamna ca
Dumnezeu in harul Sau il alege pe pacatos,
iar nu pacatosul il alege
pe El. Aceasta alegere a fost facuta inca de la inceput in Cristos prin harul si vointa
suverana a lui Dumnezeu pentru o mantuire si o mostenire vesnica:
„In El, Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii, ca
sa fim sfinti si fara
prihana inaintea Lui” (Efeseni 1:4)
“Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti imparatia, care v-a
fost pregatita de la intemeierea
lumii!” (Matei 25:34)
„In El am fost facuti
si mostenitori, fiind randuiti
mai dinainte, dupa hotarirea
Aceluia, care face toate dupa sfatul voiei Sale” (Efeseni 1:11)
2.
Ce versete principale invata
ca Dumnezeu a ales indivizi pentru mantuire inainte de intemeierea lumii?
(Romani 8:29-30) „Caci pe aceia, pe
cari i-a cunoscut mai dinainte, i-a si hotarat mai
dinainte sa fie asemenea chipului Fiului Sau, pentruca
El sa fie cel intai nascut
dintre mai multi frati. Si pe aceia pe
cari i-a hotarat mai dinainte,
i-a si chemat;
si pe aceia
pe cari i-a
chemat, i-a si socotit neprihaniti;
iar pe aceia
pe cari i-a
socotit neprihaniti, i-a si proslavit”.
(Efeseni 1:4) “In El, Dumnezeu ne-a ales inainte
de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti
si fara prihana
inaintea Lui”
(2 Tesaloniceni
2:13) „Noi insa, frati
prea iubiti de Domnul, trebuie sa multumim
totdeauna lui Dumnezeu pentru voi, caci de la inceput Dumnezeu v-a ales pentru mantuire,
in sfintirea Duhului si credinta
adevarului”
(2 Timotei 1:9) “El
ne-a mantuit si ne-a dat
o chemare sfanta, nu pentru faptele
noastre, ci dupa hotararea Lui si dupa
harul care ne-a fost dat in Cristos
Isus, inainte de vesnicii”
(Apocalipsa 17:8) „Fiara, pe
care ai vazut-o, era, si nu mai
este. Ea are sa
se ridice din Adanc, si are sa se duca
la perzare. Si locuitorii pamantului, ale caror nume n-au fost scrise dela
intemeierea lumii in cartea vietii, se vor mira cind
vor vedea ca fiara era, nu mai
este, si
va veni”
Este foarte simplu. Daca Dumnezeu nu a ales indivizi pentru mantuire, niciodata nimeni nu va raspunde la chemarea „oricine vrea.” Doar cei alesi,
prin harul dat de Dumnezeu raspund chemarii Sale.
Domnul Isus a spus ca nimeni nu va veni, cu exceptia
celor carora Dumnezeu le da vointa
sa vina.
(Ioan 6:44) „Nimeni nu poate veni la Mine, daca nu-l atrage
Tatal, care M-a trimis; si Eu il
voi invia in ziua de apoi „
(Ioan 6:64) „Dar sunt unii din voi
care nu cred. Caci Isus stia de la inceput cine erau cei ce nu cred, si
cine era cel ce avea sa-L vanda”
Oamenii nu vor
veni
(Ioan 1:13) „Nascuti nu
din sange, nici din voia firii lor,
nici din voia vreunui om, ci
din Dumnezeu”
(Romani 9:16) “Asa dar, nu atarna
nici de cine vrea, nici de cine alearga, ci de Dumnezeu care are mila”
(Filipeni 2:13)
„Caci Dumnezeu este Acela care lucreaza in voi, si va da, dupa placerea Lui, si vointa si infaptuirea”
Noi nu negam
faptul ca alegerea este misterioasa. Si
noi ne grabim sa adaugam ca
la fel este si restul Cuvantului lui Dumnezeu si
doctrinele din el pentru omul firesc.
Dar, atat cat ne invata Scriptura noi negam faptul ca alegerea nu poate fi inteleasa. Daca noi
avem Duhul Sfant, noi putem intelege
aceasta doctrina pentru ca ne este revelata in toata Biblia. Cel mai mare mister al alegerii este acela ca
Dumnezeu a ales orice pacatosi nevrednici si depravati pentru mantuire, pe cand ei toti, pe buna dreptate
meritau iadul. Scriptura ne spune pur si
simplu ca voia lui Dumnezeu a fost sa faca asa. Noi predicam
alegerea pentru ca ea este invatata in Biblie si fiindca daca ea este inteleasa
corect este o mare binecuvantare pentru copiii lui
Dumnezeu.
5.
Cum ramane cu 2 Petru 3:9
care spune ca Dumnezeu nu vrea ca vreunul sa piara?
2 Petru 3:9 nu
spune aceasta. Haideti
sa-l citim in intregime:
„Domnul
nu intarzie in implinirea fagaduintei Lui, cum cred unii; ci are o indelunga rabdare pentru voi, si doreste ca nici unul sa nu piara,
ci toti sa vina la pocainta”
Petru, aici, nu
scrie tuturor. Ceea ce spune, ca Domnul doreste
ca nici unul sa nu piara, nu se refera la toti. El spune clar
ca indelunga rabdare a lui
Dumnezeu este pentru „VOI.” Cine sunt (acesti) „voi” intrebi tu? Citeste 1 Petru 1:1-2 si 2 Petru 3:1,
si vei descoperi ca Petru a scris amandoua epistolele
alesilor lui Dumnezeu.
(1 Petru 1:1-2) „Petru, apostol al lui Isus Cristos, catre alesii cari traiesc ca straini, imprastiati prin Pont, Galatia, Capadocia, Asia si Bitinia, dupa stiinta mai dinainte a lui Dumnezeu Tatal,
prin sfintirea lucrata de Duhul, spre ascultarea si
stropirea cu sangele lui Isus Cristos: Harul si pacea
sa va fie inmultite!”
(2 Petru 3:1) „Prea iubitilor,
aceasta este a doua epistola, pe care v-o scriu. in amandoua,
caut sa va trezesc mintea sanatoasa, prin instiintari”
Petru le raspunde
aici batjocoritorilor care isi bateau joc de speranta crestinilor in a doua revenire a lui Cristos. Batjocoritorii spun: ,,Unde este fagaduinta venirii Lui?” (vers. 4)
(2 Petru 3:4) “si vor zice: ,,Unde este
fagaduinta venirii Lui? Caci de cind au adormit
parintii nostri, toate ramin asa
cum erau de la inceputul zidirii!”
Petru
explica faptul ca Domnul nu a venit inca pentru ca
are o indelunga rabdare
pentru alesii sai. El doreste ca nici
unul din ei sa nu piara ci cu totii
trebuie sa vina la pocainta. Sa spui ca Domnul doreste
ca nici unul din intreaga lume sa nu piara releva o totala
neintelegere a atributelor lui Dumnezeu din partea
unuia care face o asemenea afirmatie. Daca Dumnezeu nu si-ar exercita vointa, aceasta ar
dovedi ca El nu este suveran si omnipotent si l-ar face pe El sa fie supus vointei umane. Vointa lui Dumnezeu, si nu vointa
omului este suverana. Iar atata timp cat exista oameni care mor si merg in iad, este
clar ca nu este voia lui Dumnezeu sa fie salvati.
(Daniel 4:35) „Toti locuitorii pamantului sunt o nimica inaintea
Lui; El face ce vrea cu oastea cerurilor si cu locuitorii pamantului,
si nimeni nu poate sa stea impotriva maniei Lui, nici
sa-I zica: Ce faci?”
Nu. Aceeasi Biblie care
invata alegerea, afirma ca Dumnezeu e drept.
(Isaia 45:21)
„Spuneti-le, si aduceti-i
incoace, ca sa se sfatuiasca
unii cu altii! Cine a proorocit aceste
lucruri dela inceput, si le-a vestit de mult? Oare nu Eu, Domnul? Nu este alt Dumnezeu
decat Mine, Eu sunt singurul Dumnezeu
drept si mantuitor, alt Dumnezeu afara de Mine nu este”
Atunci cand Dumnezeu a ales pe unii pacatosi
nevrednici pentru mantuire, El nu a facut nici o nedreptate.
Ei merita iadul pentru pacatul lor, este drept
sa mearga acolo.
Nu alegerea lui Dumnezeu ii trimite acolo, ci pacatele
lor. Alegerea lui Dumnezeu doar binecuvanteaza cu mantuire o mare
multime pe care nici un om nu o poate numara.
(Apocalipsa 7:9-10) „Dupa aceea m-am
uitat, si iata ca era o mare gloata, pe care nu putea
s-o numere nimeni, din orice neam, din orice semintie,
din orice norod si de orice limba, care statea in
picioare inaintea scaunului de domnie si inaintea Mielului, imbracati in
haine albe, cu ramuri de finic in mani; si strigau cu
glas tare, si ziceau: ,,Mantuirea este a Dumnezeului
nostru, care sade pe scaunul de domnie, si a Mielului!”
Este o nebunie sa
vorbesti despre un om pierdut ca avand
„oportunitatea” de a fi mantuit. Singura oportunitate pe care o doreste este sa-si traiasca viata
dupa bunul sau plac.
Separat de Duhul Sfant cel datator de viata
prin harul suveran al lui Dumnezeu nimeni nu ar vrea vreodata
sa fie mantuit.
Domnul Isus a spus ca oamenii iubesc intunerecul
mai degraba decat lumina.
(Ioan 3:19) „Si judecata aceasta sta in faptul ca, odata venita Lumina in lume, oamenii au iubit mai mult intunerecul decat lumina, pentruca faptele lor erau rele”
Alegere neconditionata inseamna ca
Dumnezeu si-a facut alegerea fara
a fi influientat de nimic anticipat in acei pe care
El i-a ales. Alegerea lui Dumnezeu a
fost facuta potrivit cu buna lui placere
in ceea ce El si-a propus.
(Efeseni 1:9)
„Caci a binevoit sa ne descopere taina
voiei Sale, dupa planul pe care-l alcatuise in Sine insusi…”
Omul nu l-a influentat
in nici un fel pe Dumnezeu, sa aleaga sau sa nu aleaga.
Alesii lui
Dumnezeu nu sunt alesi doar pentru a merge in cer, ci
ei sunt alesi pentru a fi mantuiti
in aceasta viata iar mai tarziu sa mearga in ceruri.
Noi predicam Evanghelia tuturor oamenilor pentru ca Duhul foloseste aceasta, pentru a-i chema pe alesi
afara din mijlocul natiunilor lumii. Alesii sunt chemati la mantuire prin
Evanghelia lui Isus Cristos. Toti cei alesi vor auzi
Evanghelia si vor fi mantuiti in timpul vietii lor, pentru ca asa a randuit Dumnezeu.
(Fapte 13:48) „Neamurile se bucurau
cind au auzit lucrul acesta si
preamareau Cuvintul Domnului. Si toti
cei ce erau
randuiti sa capete viata vecinica,
au crezut”
(Ioan 6:37)
“Tot ce-Mi da Tatal, va
ajunge la Mine; si pe cel ce
vine la Mine, nu-l voi izgoni afara”
10.
Inseamna alegerea
ca Dumnezeu a anticipat cine vor fi aceia care se vor pocai
si vor crede, a stiut
astfel dinainte cine va fi mantuit, asa ca i-a ales pe ei sa fie mantuiti?
Cu siguranta nu. Nu ar
fi fost nevoie de alegerea oamenilor pentru mantuire,
daca Dumnezeu ar fi anticipat ca ei vor crede.
Nu exista deloc alegere intr-o astfel de doctrina. Nu ar avea mai multe consecinte,
decat daca presedintele va
decreta ca si maine va fi o zi. Va fi zi maine, cu
sau fara un decret prezidential. Dumnezeu nu a prevazut
pocainta si credinta in
nimeni, decat daca El s-a hotarat
sa le dea. Dumnezeu a randuit mai dinainte ca alesii
Lui vor fi inviati spiritual si vor primi darul pocaintei si credintei de
(Fapte 5:31) „Pe acest Isus, Dumnezeu L-a inaltat cu puterea Lui, si L-a facut
Domn si Mantuitor, ca sa dea lui Israel pocainta si iertarea pacatelor”
(2 Timotei 2:25) “Sa indrepte cu blandeta pe potrivnici, in nadejdea
ca Dumnezeu le va da pocainta, ca sa ajunga la cunostinta adevarului”
(Ieremia 31:18-19) „Aud pe Efraim
bocindu-se: M-ai pedepsit, si am fost pedepsit, ca un junc nedeprins
la jug; intoarce-ma Tu, si ma
voi intoarce, caci Tu esti Domnul, Dumnezeul meu!
Dupa ce m-am intors,
m-am cait; si dupa ce mi-am
recunoscut greselele, ma
bat pe pulpa; sint rusinat si
ros de rusine, caci port
ocara tineretei mele”
Credinta este data de Dumnezeu.
(Ioan 10:26-27) “Dar voi nu credeti, pentruca,
dupa cum v-am spus, nu sunteti din oile Mele. Oile Mele asculta glasul
Meu; Eu le cunosc, si ele
vin dupa
Mine”
(Ioan 6:67-70) „Si noi am crezut, si am ajuns la cunostinta ca Tu esti Cristosul, Sfantul lui
Dumnezeu. Isus le-a raspuns:
Nu v-am ales Eu pe voi cei
doisprezece? Si totus unul
din voi este
un drac”
(Matei 16:17) „Isus a luat
din nou cuvantul, si i-a zis:
,,Ferice de tine, Simone, fiul
lui Iona; fiindca nu carnea si
sangele ti-a descoperit lucrul acesta, ci Tatal
Meu care este in ceruri”
(1 Corinteni 3:5-8) “Cine este
Pavel? Si cine este Apolo?
Niste slujitori ai lui
Dumnezeu, prin care ati crezut; si
fiecare dupa puterea data lui de Domnul. Eu am sadit, Apolo
a udat, dar
Dumnezeu a facut sa creasca: asa
ca nici cel ce sadeste, nici
cel ce uda
nu sunt nimic;
ci Dumnezeu, care face sa creasca. Cel ce sadeste si
cel ce uda,
sunt tot una; si fiecare isi
va lua rasplata
dupa osteneala lui”
(Efeseni 2:8)
“Caci prin
har ati fost
mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu”
(Filipeni 1:29)
“Caci cu privire la Cristos, voua vi s-a dat harul nu
numai sa credeti in El, ci sa si patimiti
pentru El”
Aceasta idee, ca
Dumnezeu isi bazeaza
alegerea pe ceva anticipat la un individ, este arminianism pur.
In limba romana de Aurel Miclea Jr.